Wie heeft er niet ooit eentje in handen gehad: een aansteker met het logo van een bedrijf. En dat was dan niet het bedrijf dat de aanstekers maakt, maar bijvoorbeeld een landelijk bekend bedrijf of een plaatselijke ondernemer. Het is niet zo gek dat de aansteker met logo nog altijd populair is. Voor bedrijven is aanstekers bedrukken een prima manier om hun bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen. Er wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Omdat met name wegwerpaanstekers relatief goedkoop zijn. Bovendien zijn ze leverbaar in verschillende kleuren. Je kunt de kleur van de aansteker dus aanpassen aan die van je bedrijfslogo.
Goede marketing is belangrijk voor startende bedrijven
Vooral voor een startend bedrijf is goede marketing van levensbelang. Als je snel voldoende omzet wilt draaien is het immers belangrijk dat klanten je weten te vinden. Dat kun je op verschillende manieren bereiken. Allereerst is het vandaag de dag belangrijk dat je als bedrijf een goede website hebt. De website moet duidelijk zijn en een bezoeker moet er snel en simpel kunnen navigeren. De informatie op je website is correct en actueel. En, ook niet onbelangrijk, je website is goed vindbaar door Google, Bing en andere zoekmachines. Dat laatste bereik je door de teksten op je website te voorzien van de juiste zoekwoorden.
Verschillende mogelijkheden voor marketing
De marketing die je toepast is uiteraard afhankelijk van het soort bedrijf. Voor het ene bedrijf werkt het prima, BIC aanstekers bedrukken met het logo en die uitdelen aan klanten en bezoekers. Maar als je iets doet met gezondheid dan is een aansteker misschien niet zo handig. Die wordt immers vooral gebruikt door rokers. Dan kun je misschien beter kiezen voor een drinkfles. Die is handig voor mensen die naar de sportschool gaan of die in de buitenlucht gaan joggen, wandelen of fietsen. Ook je online marketing is afhankelijk van je doelgroep. Als je je vooral richt op lokale klanten dan kies je voor een andere aanpak dan wanneer je een landelijk of online opererend bedrijf bent.
Het budget voor marketing
Het is verstandig om vooraf een budget te bepalen voor je marketing activiteiten. Als je dat niet doet dan kunnen de kosten flink uit de hand lopen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het laten maken van een website of voor het inzetten van Google Ads, een manier om via deze bekende zoekmachine te adverteren. Als je vooraf bepaalt hoeveel budget je hiervoor vrij wilt maken en hier niet overheen gaat blijven de kosten beheersbaar en kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Evalueer je marketing regelmatig
Het is ook verstandig om minstens twee keer per jaar te bekijken of de marketing tools die je voor je bedrijf hebt ingezet nog effectief zijn. Als dat niet zo is dan is het natuurlijk belangrijk om bij te sturen. Dat kan betekenen dat je een ander product kiest als giveaway, of dat je besluit om je op een andere doelgroep te gaan richten of de doelgroepen uit te breiden.