ALKMAAR - In de werkwijze van BaanBereik - een full service uitzendbureau met vestigingen in Hoorn en Alkmaar - staan de kernwaarden persoonlijk, plezier en resultaatgericht centraal. ‘Het draait er bij ons om dat mensen energie uit hun baan halen, met plezier naar hun werk gaan, productief zijn, dat zij de beste versie van zichzelf zijn en collega’s het prettig vinden om met ze te werken. Ook streven we bij BaanBereik naar tevreden medewerkers en opdrachtgevers. Dit doen wij door te denken in kansen en met hen mee te denken. We zijn eerlijk, nieuwsgierig en houden van snelheid’, vertelt directeur / eigenaar Mona Roorda. Persoonlijk contact is bij BaanBereik de basis voor een goede samenwerking.


‘Door klanten en werkzoekenden goed te leren kennen, kunnen we de perfecte match tot stand brengen. We zijn ervan overtuigd dat wij met deze persoonlijke benadering in de huidige periode het verschil maken. Ondanks de krappe arbeidsmarkt hebben wij een groot bestand met goede kandidaten die vanwege hun wens voor baanverbetering, verandering of meer uitdaging op zoek zijn naar vacatures in Alkmaar, Heerhugowaard, Hoorn en andere plaatsen in Noord-Holland.’

Karakter, kunnen en ambitie

In een arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is, is BaanBereik ook toonaangevend dankzij de eigenzinnige visie. Kandidaten worden voorgesteld op hun karakter, kunnen en ambitie. ‘In de praktijk betekent dit regelmatig dat het CV niet direct aansluit op de vacature, maar dat wij wel de juiste kandidaat voorstellen. Onlangs zat ik aan tafel bij een grote klant. Hij heeft al vijftien jaar naar volle tevredenheid een kracht aan het werk die zijn vak tot in de puntjes verstaat. Helaas verhuist deze medewerker binnenkort naar de andere kant van het land. Onze klant vroeg mij op welke facetten BaanBereik onderscheidend is bij het selecteren van een geschikte nieuwe kracht. Mijn antwoord daarop luidde dat wij helder in kaart brengen wat een organisatie wenst en nodig heeft, maar daarbij out of the box denken’, zegt directeur / eigenaar Annemiek van Leeuwen.

De ideale kandidaat

‘Op basis van onze kennis en ervaring kunnen wij anders naar het profiel kijken. Toen er voorheen meer mensen beschikbaar waren, stelden we twee kandidaten voor die naadloos op het profiel aansloten. Daarnaast selecteerden we een persoon die daar totaal niet op aansloot, maar waarvan wij zeker wisten dat diegene de juiste kandidaat was. En toen vulde de klant het verdere verhaal al voor me in: negentig procent van de werkgevers kiest voor die kandidaat. En dat klopt!’ vervolgt Annemiek haar verhaal. ‘Veel bedrijven denken nu nog te veel in hokjes en daarmee krijg je niet de ideale kandidaat. Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven zich moeten openstellen voor de mensen die weliswaar niet het papiertje hebben, maar wel capabel zijn. Of het nu gaat om het vervullen van een vacature van commercieel medewerker, vacature voor logistiek medewerker, vacature van financieel medewerker of andere functies.’

De kracht van de nieuwe generatie

Verder wijzen Mona en Annemiek op de kracht van de nieuwe generatie. ‘Met regelmaat uiten bedrijven hun kritiek op jongeren, terwijl ze die juist moeten omarmen. Ondanks dat de jeugd met andere ogen naar een baan kijkt en bijvoorbeeld voor een 32-urige werkweek gaat, in plaats van voor de geijkte veertig uur. Hoewel dat soort dingen lastig kan zijn, moeten werkgevers daar gewoon mee akkoord gaan. De nieuwe generatie neemt namelijk zo iets nieuws mee. Bij BaanBereik hebben wij in de afgelopen periode zeven stagiaires over de vloer gehad en we hebben ontzettend veel van ze geleerd. We merken dat veel jongeren zoekende zijn omdat zij zoveel keuze hebben dat ze daardoor nog niet precies weten wat ze willen. Daarom raden we het organisaties ook aan om de nieuwe generatie enthousiast te maken over hun vakgebied, want dan haal je die goed opgeleide jonge talenten in huis. Daar liggen de kansen van nu en dat is key.’