ALKMAAR - De onzekerheid in de wereldeconomie, samen met hoge rentetarieven en prijzen, heeft geleid tot de opkomst van een nieuwe betaalmethode die bekend staat als Buy Now, Pay Later (BNPL). Het Global Payments Report 2023 van FIS geeft aan dat BNPL in 2023 5 procent bijdroeg aan het wereldwijde e-commerce transactievolume. Over de periode van 2022 tot 2026 zal BNPL naar verwachting een Compound Annual Growth Rate (CAGR) van 16 procent doormaken.
Uit het rapport van FIS blijkt ook dat er momenteel wereldwijd meer dan 200 aanbieders zijn die de BNPL-methode aanbieden. In de snelgroeiende BNPL-ruimte concurreren nieuwe fintechs die gespecialiseerd zijn in de sector met banken, creditcardbedrijven, techgiganten en gevestigde aanbieders van digitale betalingen.
Van alle BNPL-aanbieders is PayPal, met zijn programma genaamd "Pay in 4", het populairst onder consumenten in de VS, volgens Statista Consumer Insight. In de afgelopen 12 maanden gaf 68 procent van de door Statista ondervraagde consumenten aan gebruik te hebben gemaakt van het renteloze programma van PayPal. Afterpay is de op één na populairste optie, met 25,9 procent van de respondenten, gevolgd door Affirm en Klarna. Affirm werd gebruikt door 21,9 procent van de BNPL-gebruikers, terwijl Klarna werd gebruikt door 21,5 procent.
Voor- en nadelen van BNPL
Net als elke andere nieuwe uitvinding heeft BNPL voor- en nadelen. Voor consumenten is één voordeel dat BNPL biedt financiële flexibiliteit. Met BNPL kunnen consumenten een dure aankoop in kleinere, beter beheersbare termijnen verdelen. Zo kunnen consumenten een onmiddellijke financiële last vermijden.
Een ander voordeel voor consumenten is dat de meeste BNPL-diensten geen rente kennen. In vergelijking met creditcards is het gebruik van BNPL dus kosteneffectiever. Bovendien voeren BNPL-aanbieders meestal geen kredietcontroles uit, waardoor deze betaalmethode zelfs toegankelijk is voor mensen met een beperkte of slechte kredietverleden.
Tot slot vindt het aanvraagproces voor BNPL meestal plaats op het punt van aankoop, dus klanten hoeven niet lang te wachten om te weten of hun aankoop al dan niet is goedgekeurd.
BNPL heeft ook zijn risico's voor consumenten. Ten eerste, als consumenten niet gedisciplineerd zijn in hun budgettering, kan BNPL ertoe leiden dat ze te veel uitgeven, met schulden tot gevolg. Een ander risico is dat het gebruik van BNPL de kredietscore van gebruikers negatief kan beïnvloeden. Bovendien, ook al is er bij BNPL geen rente, als gebruikers te laat zijn met het betalen van de afbetaling, moeten ze toch een vergoeding voor te late betaling betalen.
Omdat BNPL-gebruikers te laat moeten betalen als ze niet op tijd betalen, raadde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) BNPL-gebruikers aan om vaak in hun mailbox te kijken. Betalingsherinneringen van BNPL-diensten worden meestal per e-mail verstuurd.
Ook adviseerde AFM consumenten die al problemen hebben met schulden of betalingen geen gebruik te maken van BNPL-diensten. Zoals gemeld door Hart Van Nederland, "Het lijkt erg gemakkelijk om wat financiële ruimte te creëren door achteraf te betalen voor je bestelling, maar het kan ervoor zorgen dat je (verder) in de problemen komt doordat je hoge incassokosten moet betalen."
Betaal later in casino
Veel BNPL-diensten zijn beschikbaar in online winkels. Er zijn echter ook BNPL aanbieders die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van travel now, pay later. Consumenten die al plannen hebben om de leukste uitstapjes in Nederland te maken, kunnen dus overwegen om gebruik te maken van BNPL-diensten.
Mensen die liever gokken als entertainment kunnen echter ook casino achteraf betalen proberen. AfterPay is een BNPL-aanbieder die "betaal later" diensten aanbiedt in online casino's.
Gebruikers ontvangen een e-mail met instructies wanneer ze de AfterPay-service gebruiken in een online casino. In deze e-mail worden de details van de transactie weergegeven.
Op de officiële website legt AfterPay uit dat gebruikers 14 dagen de tijd hebben om terug te betalen. Zolang gebruikers binnen 14 dagen betalen, hoeven ze geen rente of andere extra kosten te betalen. Als gebruikers de service gebruiken voor een groter bedrag, kunnen ze ervoor kiezen om in vier termijnen te betalen.
Als gebruikers niet op tijd betalen, ontvangen ze een herinnering om meteen te betalen. Als de gebruikers dan nog steeds niet kunnen betalen, wordt het bedrag dat ze moeten betalen hoger.