Externe marketingbureaus hameren erop dat het heel belangrijk is om de promotie van je bedrijf grondig aan te pakken. Alleen met een gelikte campagne kun je er volgens deze deskundigen voor zorgen dat jouw bedrijf gezien wordt door de potentiële klanten. Maar de manier waarop je je bedrijf promoot is natuurlijk afhankelijk van de aard van dat bedrijf en de bijbehorende klantenkring. De plaatselijke bakker heeft geen uitgebreide online campagne nodig. De webwinkel met hippe kleding voor kinderen daarentegen wel. En dat geldt ook voor het bedrijf dat andere bedrijven helpt hun online beveiliging te verbeteren.
Naamsbekendheid opbouwen
Naamsbekendheid opbouwen doe je door de naam van je bedrijf op een ludieke manier wereldkundig te maken. Dat kan met
aanstekers bedrukken
maar ook met het verspreiden van een huis aan huis folder. Het voordeel van het laten bedrukken van giveaways is dat mensen het altijd leuk vinden om iets te krijgen. Zelfs als ze dat item niet gebruiken. Met andere woorden: ook een niet-roker zal een aansteker met logo zeker aannemen. Al is het maar vanwege het feit dat je er ook kaarsen of waxinelichtjes mee aan kunt steken. Aanstekers, maar ook balpennen, zijn relatief goedkoop om te laten bedrukken. Zeker als je een wat grotere hoeveelheid bestelt van bijvoorbeeld 100 of 250 stuks is de stukprijs vaak onder de 1 euro.
De opening van de zaak extra glans geven
Wanneer je voor het eerst een zaak opent dan wil je dat natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Maar ook dat kan relatief goedkoop. Je kunt bijvoorbeeld een
paraplu bedrukken
met het logo. Ter gelegenheid van de opening kun je de paraplu’s ophangen, en later kun je ze eventueel weggeven aan klanten die een order plaatsen of een offerte aanvragen. Uiteraard kun je grotere items zoals paraplu’s of luxe tassen ook in een kleinere oplage bestellen van bijvoorbeeld 50 stuks. Bedenk dat je paraplu’s met je bedrijfslogo ook heel goed kunt gebruiken bij een externe bedrijfspresentatie.
Online promotie van je bedrijf
Steeds meer bedrijven maken gebruik van online promotie. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt je bedrijf promoten via social media. Wanneer iemand je website bezoekt krijgt diegene dan tijdens het bezoek aan zijn Facebook account een advertentie van jouw bedrijf te zien. Daarnaast kun je gebruik maken van de reclame opties van zoekmachine Google. Je kunt een banner laten tonen op websites die een internetgebruiker bezoekt in de hoop dat de informatie relevant is. Die wordt afgestemd op het surfgedrag. Daarnaast kun je adverteren in de zoekresultaten op de website van Google. Jouw website wordt dan als eerste getoond met de vermelding ‘advertentie’. Zoekmachine gebruikers hebben de neiging op één van de bovenste resultaten te klikken. Houd wel de kosten in de gaten, je betaalt per klik. Je kunt hier echter een plafond voor instellen zodat je nooit meer betaalt dan je had begroot