De beurzen zijn de afgelopen maanden gestegen, en met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het vooruitzicht vragen veel mensen zich af: is dit het juiste moment om te beginnen met beleggen?


De voorbereidingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn in volle gang. Nadat president Joe Biden zich terugtrok vanwege gezondheidsredenen, nam Kamala Harris de leiding over voor de Democratische partij. Waar Republikein Donald Trump begin dit jaar nog de grootste kanshebber leek, lijkt het tij nu te keren. De laatste peilingen laten zien dat Harris nét een betere kans heeft op het presidentschap, al lopen de twee gelijk op. De Amerikaanse verkiezingen hebben op veel vlakken invloed op de rest van de wereld, maar voor (beginnende) beleggers is de centrale vraag: welke invloed hebben ze op de beurs?

Hoe beïnvloeden de verkiezingen de beurs?

Verkiezingen brengen altijd een zekere mate van volatiliteit met zich mee. De markten reageren op veranderingen in beleidsvoorstellen, en kandidaten hebben vaak verschillende visies op belastingbeleid, regelgeving en handelsrelaties met het buitenland. Dit kan op de korte termijn leiden tot schommelingen, en het kan misschien verstandig lijken om je beleggingsplannen uit te stellen tot de onrust voorbij is. De meeste schommelingen zijn echter van korte duur. Als we kijken naar eerdere verkiezingsjaren, is te zien dat markten vaak kortstondig reageren op onzekerheid, maar zich daarna snel herstellen. Zo was het gemiddelde rendement van de S&P 500 in een verkiezingsjaar 7,8% en in een 7,7% in niet-verkiezingsjaar: een verwaarloosbaar verschil.

Hoe belangrijk is het instapmoment nu echt?

Het instapmoment bij beleggen is een stuk minder belangrijk dan je denkt. Beleggen doe je namelijk voor de lange termijn. Op korte termijn kunnen schommelingen plaatsvinden door verschillende gebeurtenissen, zoals de presidentsverkiezingen. Stel je voor dat je in 2016 of 2020 had gewacht met beleggen uit angst voor verkiezingsuitslagen. Je zou waardevolle tijd verloren hebben waarin je geld had kunnen groeien. Het timen van de markt is een strategie die zelden werkt.

In plaats daarvan is het verstandig om te focussen op spreiding en de lange termijn. Met de juiste strategie hoef je je geen zorgen te maken over je instapmoment en wie de verkiezingen wint.