ALKMAAR - De Nederlandse Loterij deed gouden zaken in 2022. De omzet klom van €2,99 miljard in 2021 naar € 6,5 miljard. Deze toename is vooral te danken aan de regularisatie van online gokken in Nederland, waarbij het merk TOTO een van de marktleiders is. Hiertegenover staat dan weer € 5,83 miljard aan uitgekeerd prijzengeld. Dat staat in het jaarverslag van Nederlandse Loterij.


Groot deel van de omzet dankzij TOTO online


Sinds de regularisatie van de onlinegokmarkt, is nu ook TOTO online beschikbaar, een goksite waar spelers legaal casinogames kunnen spelen en sportweddenschappen plaatsen.

Een groot deel van de nieuwe omzet is dan ook toegeschreven aan het eerste jaar met legaal online gokken. Zo was €218,8 miljoen van de totale netto-omzet van €691 miljoen van het merk TOTO online. De deelname van de staat aan het TOTO casino zorgt daarbij voor een extra laag betrouwbaarheid en mede daarom is het een van de marktleiders voor online gokken.

TOTO is overigens slechts een van de ondertussen 23 operators die de Nederlandse licentie hebben. Bij sites als Superbigwin.nu vind je een overzicht en een review van alle legale Nederlandse gokopties, naast alle relevante info over spellen, bonussen, casinonieuws, en meer.

Over Nederlandse Loterij


De Nederlandse Loterij is een staatsbedrijf dat naast vele loterijspelen, zoals Staatsloterij, EuroJackpot, Lotto, Lucky Day, Krasloten, en Miljoenenspel, ook TOTO beheert.

Lees ook: Inwoners van Noordscharwoude winnen 1 miljoen bij Postcodeloterij

Zorgplicht


De nieuwe goklicenties en de staatsdeelname zorgen ook voor een betere zorgplicht. Zo startte TOTO in 2022 met het preventieprogramma Rugdekking, in samenwerking met verschillende voetbalclubs. Deze actie wil de risico’s van online gokken bespreekbaar maken, en aanzetten tot verantwoord spel. Mede in het kader hiervan krijgen spelers speellimieten wanneer ze bepaalde soorten speelgedrag vertonen, zo werden in het jaar 2022 maar liefst 488.182 berichten verstuurd naar spelers die risicogedrag vertoonden.

Verder kan TOTO problematische spelers telefonisch of per e-mail bereiken. In 2022 werden 6.476 spelers gebeld, terwijl er ook 7.739 e-mails gestuurd werden. Daartegenover staat dat TOTO slechts twee keer een speler onvrijwillig doorverwees naar het Cruks, waar ze werden opgenomen in het uitsluitingsregister.

Meer klachten dankzij strengere controles


Net zoals alle andere legale goksites, moeten de Nederlandse Loterij en dochter TOTO voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Zo moeten ze ervoor zorgen dat spelers enkel met eigen geld spelen, en niet in opdracht van iemand anders hun inzetten plaatsen. Hiervoor moeten goksites soms zogenaamde ‘bron van middelen-onderzoeken’ doen, waarbij ze spelers vragen te bewijzen waar ze het gebruikte geld vandaan hebben gehaald om te kunnen gokken.

Dit is natuurlijk niet naar de zin van sommige spelers, die zich benadeeld voelen en soms hierover een klacht indienen bij de Kansspelautoriteit. In totaal kwamen er over de Nederlandse Loterij 142 klachten binnen over ‘bron van middelen-onderzoeken’, waarvan 85% specifiek voor het merk TOTO. TOTO is natuurlijk verplicht deze controles uit te voeren, maar heeft beloofd de communicatie met spelers hierover te verbeteren.

Verdachte wedpatronen


Aanbieders van sportweddenschappen moeten niet alleen spelgedrag en verliezen controleren, maar moeten ook letten op verdachte wedpatronen. Zo deed TOTO in 2022 vier meldingen van verdachte weddenschappen bij de Sports Betting Intelligence Unit van de KSA. Drie ervan gingen over spelers of mensen die aan de sport verbonden zijn die wilden wedden op eigen competitie, terwijl er één potentieel geval van matchfixing was.

Mystery shoppers bij fysieke verkooppunten


Fysieke verkooppunten werden ook aan controles onderworpen. Zo kregen verschillende verkooppunten van de Nederlandse Loterij een mystery shopper over de vloer. Deze moest de decemberkalender (een kraslot met 30 vakjes en kans op €100.000 of €200.000) kopen, met de uitdrukkelijke vermelding dat het zou gaan om een cadeau voor een minderjarige.

De bedoeling was om te weten te komen of de verkoper het al dan niet zou weigeren, aangezien deze spelen natuurlijk verboden zijn voor minderjarigen.

258 van de 513 gecontroleerde verkooppunten handelden correct en vertelden de shopper dat krasloten niet geschikt zijn voor minderjarigen. Verkooppunten die niet in lijn waren met de regels kregen een waarschuwing. Indien een verkooppunt een derde waarschuwing kreeg, mocht het een week lang geen producten van de Nederlandse loterij aanbieden. Dit gebeurde in 2022 22 keer.

Twee keer bleek zelfs deze sanctie niet genoeg, en na een vierde overtreding werden die twee verkooppunten dus gesloten.

Cyberaanval


De Nederlandse Loterij werd in 2022 het slachtoffer van een cyberaanval. Dit gebeurde in de vorm van een “password spray attack”. Bij dit type aanval achterhalen criminelen de inlognamen of e-mailadressen van gebruikers, om vervolgens te proberen inloggen met de meest gebruikte en eenvoudige wachtwoorden. Hierover is een melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Kansspelautoriteit, en ook de betrokken klanten zijn gecontacteerd om hun paswoord te wijzigen.

Iets gelijkaardigs gebeurde overigens in 2020, zo moesten 1,5 miljoen klanten van de Nederlandse Loterij hun wachtwoord wijzigen, toen criminelen met gestolen wachtwoorden toegang tot hun accounts hadden gekregen.