NOORD-HOLLAND - Toen Esther en Paul in hun persoonlijke sfeer met verlies te maken kregen kwamen ze in contact met het assortiment gedenkartikelen. Ze voelden de urgentie van een mooi product om hen te helpen het verdriet een plek te geven. Het voorgestelde assortiment gedenkartikelen viel hen echter tegen. Ze besloten samen met Theo het heft in eigen handen te nemen en een webshop te starten in gedenkartikelen en troostgeschenken, genaamd Gedenkwebshop. Hun missie is enerzijds het bieden van een uniek assortiment aan de nabestaanden en anderzijds het realiseren van een online podium voor kunstenaars en creatievelingen.
Persoonlijk verlies
“We misten destijds de mogelijkheid om naast een fysieke catalogus het assortiment gedenkartikelen online te bekijken”, vertelt Paul. Eenmaal online zagen ze vooral dezelfde producten bij verschillende aanbieders. “Het voelde voor ons alsof deze branche nog wat achter liep in online ontwikkelingen.” Vult Theo aan. “We zagen de potentiële mogelijkheden en besloten er eigenhandig verandering in aan te brengen.”
Een passend gedenkartikel
Juist bij het gedenken van een dierbare en het koesteren van de mooie herinneringen speelt een gedenkartikel, zoals een urn of assieraad, een belangrijke rol. Het is vaak een aankoop die je weloverwogen doet. “We merken dat mensen steeds vaker online willen kijken wat het aanbod is om een passend product te vinden.” “Daarnaast zien we zien regelmatig dat een urn geen prominente plaats krijgt in huis, maar enigszins wordt weggestopt.” “Mogelijk vanwege de herkenbaarheid van een urn en de relatie met de dood.” “We willen daar wellicht anderen niet mee confronteren.” Zonde, vindt Esther. “Hier liggen wat ons betreft de kansen in deze markt.” “Het aanbieden van een urn die aansluit bij een interieur, gezien mag worden en juist mede daardoor bijdraagt aan de verwerking van het verlies.”
Meer dan alleen urnen
Naast urnen biedt Gedenkwebshop sieraden, gedenkstenen, uitvaartwades, rouwvervoer, uitvaartfotografie en troostgeschenken aan. “Ons assortiment is groeiende en we werken hard om nabestaanden unieke producten en diensten te kunnen bieden.” Theo, Esther en Paul werken alle drie nog elders omdat de webshop op dit moment vooral vraagt om investeringen. “Als startende ondernemer weet je dat deze fase er is en dat het vaak een kwestie van inzet, consistentie en geduld is voordat er een boterham mee verdiend wordt.” “We willen daadwerkelijk een positieve invloed hebben op deze branche en staan achter onze visie en missie”, vult Esther aan.
Een online podium creëren
“Naarmate je grondiger zoekt, kom je een schat aan unieke gedenkartikelen tegen. Gemaakt door kunstenaars en andere creatievelingen die met veel passie werken aan mooie producten voor de uitvaartbranche.” “Helaas ligt hun expertise in veel gevallen niet bij de vindbaarheid in zoekmachines en geven ze weinig aandacht aan de marketing van hun producten.” “Het gevolg is dat hun producten veelal onzichtbaar blijven voor nabestaanden.” Esther legt uit dat ze na verschillende gesprekken met deze creatievelingen een mogelijkheid tot synergie zagen. “Wij bieden met onze webshop een online podium voor hun producten zodat zij de focus kunnen leggen op ontwerpen en creëren.” “Op die manier hoeven zij geen energie, tijd en geld te steken in online marketing en krijgen nabestaanden een uniek assortiment gedenkartikelen te zien.”
Toekomstige ontwikkelingen
“We werken continu aan de vindbaarheid van onze webshop en proberen verschillende kunstenaars en creatievelingen te betrekken bij ons concept.” “De synergie die we creëren vinden we belangrijk en het uiteindelijke resultaat is dat een hoop unieke producten zichtbaar zijn voor nabestaanden.”
“We hebben geen fysieke winkel”, legt Theo uit. “In het verleden zag je dat een bedrijf begon met een fysieke locatie om daar vervolgens een webshop aan te koppelen”. “Tegenwoordig vindt dit ook andersom plaats”. “Ondernemers die een webshop starten en na verloop van tijd een winkel openen”. “Wij staan open voor die ontwikkelingen, al leggen we nu eerst de focus op onze webshop”.