Het registreren van zakelijke kilometers is voor elke ondernemer belangrijk. Of je nu zzp’er bent of personeel in dienst hebt. De kosten voor zakelijke kilometers kun je immers aftrekken van de belasting. Daarnaast kun je de btw terugkrijgen als je gaat tanken met de auto van de zaak. Dan moet je echter wel kunnen aantonen dat de kilometers die je hebt gereden voornamelijk zakelijk zijn geweest. Dat doe je bijvoorbeeld met Accredis Next. Dit systeem werkt met een tachograaf in de auto. Die registreert precies hoeveel kilometer er is gereden en waar de rit naartoe ging. Je kunt dit systeem zowel voor jezelf gebruiken als voor je personeel met een dienstauto.


Foutloze rittenregistratie

Door gebruik te maken van digitale rittenregistratie is de kans op fouten een stuk minder groot. Bovendien gaat het natuurlijk veel sneller. Als een medewerker steeds moet opschrijven hoeveel kilometers hij heeft gereden en wat het doel van de rit was, dan kost dat al extra tijd. Vervolgens moet die informatie op kantoor worden verwerkt in de computer. Dat geeft een extra kans op vergissingen ,bijvoorbeeld door een moeilijk leesbaar handschrift. Door de kilometerregistratie te automatiseren voorkom je fouten en is de informatie direct beschikbaar.

Tracking van voertuigen

Als je service op locatie verleent aan klanten, bijvoorbeeld als cv-monteur, loodgieter of elektricien, dan kan het gebeuren dat er een spoedklus binnenkomt. Het is dan heel handig als je aan de hand van de tachograaf in de auto meteen zien welke medewerker je het beste naar de spoedklus kunt sturen omdat die het dichtst bij zit of op een gunstige route. Dat scheelt heel wat tijd en ergernis. Je hoeft je mensen niet te bellen en van hun werk af te halen. Ook kun je de planning gemakkelijk omgooien als een klus uitvalt omdat een klant bijvoorbeeld verhinderd is om de monteur te kunnen ontvangen.

Altijd de juiste gegevens bij de hand

De Belastingdienst kan bij een controle van de administratie gegevens tot vijf of zelfs zeven jaren terug opvragen. Zorg er dus voor dat je deze informatie kunt leveren. Als je dat niet kunt dan kan dit resulteren in een boete. Als je digitale rittenregistratie toepast en zorgt voor goede back-ups, bij voorkeur in de cloud, dan is het leveren van deze informatie geen enkel probleem. De data kunnen dan ook nog eens overzichtelijk worden aangeleverd, wat veel werk scheelt. Ook voor jezelf is het natuurlijk handig om gegevens uit het verleden te kunnen raadplegen. Bijvoorbeeld als je nieuwe leasecontracten voor bedrijfsauto’s gaat afsluiten. Dan is het heel handig om in één oogopslag te kunnen zien hoeveel kilometer er gemiddeld per jaar wordt gereden. Dit soort informatie is immers van belang bij het afsluiten van een contract voor zakelijke lease. Ook heb je een duidelijk inzicht in het brandstofverbruik, wat van belang is bij het ramen van de kosten voor je bedrijf.