ALKMAAR - Het belang van online marketing is overduidelijk. Het is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dat kan ook niet. We leven in een digitaal tijdperk waar het internet een belangrijkere rol speelt dan ooit tevoren. Sommige ondernemers geloven dan ook dat offline marketing naar de achtergrond zal verdwijnen. Misschien wel helemaal weggevaagd gaat worden door online marketing. Niets is echter minder waar. Ook in de huidige tijd hebben mensen nog altijd behoefte aan offline marketing. Fysieke materialen. Juist in deze tijd is die persoonlijke aanpak zo ontzettend belangrijk. Voor het behalen van het beste resultaat is het dan ook van belang dat online en offline marketing met elkaar gecombineerd worden. Maar hoe pak je dit aan?

Verschillende vormen van offline marketing


Allereerst is het belangrijk om te weten wat offline marketing dan precies is. Hier verstaan we eigenlijk alle marketingvormen onder die niet digitaal zijn. Dat is dus zeer breed.

Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan flyers maken en verspreiden op een congres, in het winkelcentrum of bij mensen thuis. Dit is een hele oude methode die nog altijd zeer effectief is. Mensen zijn visueel ingesteld en vinden het prettig om iets tastbaars te hebben. Onbewust raken ze zo bekend met jouw merk. Dit kan al snel tot meer traffic leiden.


Ook kun je denken aan het maken van posters. Deze kunnen op diverse plekken worden opgehangen. Denk bijvoorbeeld aan bushokjes of in de plaatselijke supermarkt. Mensen komen hier regelmatig langs en slaan bewust of onbewust de informatie op.


Maar ook commercials op de televisie of advertenties in de krant behoren tot offline marketing. Kortom: er is ongelooflijk veel mogelijk. Deze methodes staan ook nooit op zichzelf. Ze moeten gecombineerd worden met andere marketingvormen. Zowel online als offline. Op die manier behaal je het meeste resultaat.

De juiste balans vinden


Succesvolle marketing begint met het vinden van de juiste balans. Door offline marketingvormen te gebruiken, creëer je meer naamsbekendheid. Bovendien is het een manier om mensen binnen jouw doelgroep te bereiken die bijvoorbeeld geen social media of zelfs helemaal geen internet gebruiken. Je kunt offline marketing ook inzetten om mensen juist op de hoogte te stellen van de kanalen waarop jouw bedrijf bereikbaar is. Misschien weten passanten helemaal niet dat ze jouw bedrijf ook op het web kunnen vinden of wat jouw social media account is. Op die manier kunnen beide vormen elkaar versterken.


Dat is dan ook direct de reden waarom offline en online marketing altijd gecombineerd moeten worden. Offline marketing versterkt de online activiteiten en andersom. Op zichzelf zijn ze effectief, maar ze halen nog meer resultaat wanneer ze in harmonie met elkaar samenwerken. Het vinden van de juiste balans is echter niet altijd gemakkelijk. Daarom is het goed om hier een deskundige bij in te schakelen. Een marketeer die zowel van offline als online marketing verstand heeft. Op die manier vergroot je de naamsbekendheid van jouw merk en weet je je te onderscheiden van de rest.