1. Containers op de juiste plek
In de eerste plaats is het belangrijk dat het scheiden van afval goed gefaciliteerd wordt en gemakkelijk wordt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van een grote 660 liter container. Dit kan het al veel gemakkelijker maken. Dit is de praktische kant van het verhaal die veel kan opleveren. Dat neemt niet weg dat je ook naar de psychologische kant moet kijken. Daar is vaak het meest te winnen.
2. Zorg voor meer duidelijkheid
Als er één factor is die altijd veel kan bieden, dan is het wel duidelijkheid. Daarom is het belangrijk om als bedrijf een standpunt in te nemen. Aan de hand daarvan kan je bepalen wat de nieuwe norm op de werkvloer is. Kies je voor afvalscheiding en de juiste verwerking? Dan is dat dus ook precies wat je moet verzorgen.
3. Het moment van overstappen
Wanneer je een nieuwe koers gaat varen op het scheiden van afval, kies dan een juist moment om dit te doen. Een verandermoment moet logisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan een verhuizing van het bedrijf, het overstappen naar Milieu Service Nederland of de Dag van de Duurzaamheid. Dit is voor werknemers ook logisch.
4. Goede communicatie
Het is ook belangrijk om goed te communiceren over de nieuwe koers die gevaren wordt. Leg vooral uit waarom dit belangrijk is voor het bedrijf. Schoon, afvalvrij, duurzaam, het zijn allemaal termen die van waarde zijn. Kijk naar momenten waarop medewerkers het meest open staan voor de boodschap. Denk aan een goed rustmoment zoals de koffiepauze.
5. Kennis met anderen delen
Het is ook slim om je kennis over het scheiden van afval te delen. Dit is namelijk vaak het punt waarop het verschil van inzicht bestaat. Denk aan uitleg over hoe het afval een route aflegt naar een nieuw bestaan en wat het voordeel voor de hele maatschappij is als je dit doet.
6. Geef het goede voorbeeld
De mensen die vooraan staan bij afvalscheiding moeten ook het beste voorbeeld geven. Denk aan het management, de schoonmakers en de duurzaamheidsambassadeurs in de onderneming. Die kunnen anderen inspireren om ook mee te doen.