Testfase
De scanauto maakt vanaf augustus testrondes in Alkmaar. De testfase is om te kijken of het systeem van de scanauto werkt. En of bijvoorbeeld alle digitale routekaarten kloppen. De routekaarten geven informatie over de vergunninghouders gebieden en de betaald parkeren gebieden. Daardoor weet de scanauto waar iemand wel of niet mag parkeren. Ook worden de camera’s, het systeem met de kaarten en de koppeling tussen beide goed getest. De gemaakte scans worden automatisch weer verwijderd. Vanaf september wordt de scanauto ingezet.
Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen. Wethouder mobiliteit, Christiaan Peetoom
Parkeercontroleur blijft
De parkeercontroleur blijft nodig, want er zijn ook automobilisten die een papieren vergunning achter de voorruit hebben. Zoals de gehandicaptenparkeerkaart (GPK) en de papieren bezoekersvergunning. De scanauto kan dat niet zien. Die ziet alleen of het kenteken wel of niet is aangemeld in het parkeersysteem. Vandaar dat alle kentekens die de scanauto niet herkent, worden nagecontroleerd door een parkeercontroleur. Als die een papieren vergunning achter de voorruit aantreft, komt er geen bekeuring.
Europese regels
De scanauto werkt volgens de Europese regels op het gebied van privacy. Gescande kentekens waarvoor betaald is, worden direct verwijderd uit het systeem. Kentekens waarvoor niet of onvoldoende is betaald, blijven in ieder geval 90 dagen (13 weken) bewaard. Deze bewaartermijn is nodig voor afhandelen van een naheffing en eventueel bezwaar. Indien blijkt dat de betrokkene in beroep gaat tegen een beslissing op bezwaar blijven de gegevens zo lang bewaard als nodig is voor de behandeling van de gerechtelijke procedures.
Informatie
Meer informatie over de scanauto kunt u vinden op www.alkmaar.nl/scanauto.