Het voorstel voor de benoeming wordt op 28 november 2024 behandeld tijdens de gemeenteraadsvergadering. De gemeenteraad van de gemeente Alkmaar besluit dan of zij mevrouw Irith Kist benoemt tot de gemeentelijke ombudsvrouw. Ook neemt de gemeenteraad dan het besluit om mevrouw Anneke Wezel te benoemen als plaatsvervangend gemeentelijke ombudsvrouw. Beide benoemingen zijn voor een periode van zes jaar.
Deze benoemingen zijn het gevolg van het raadsbesluit van 27 juni 2024, waarin is besloten dat Alkmaar een gemeentelijke ombudsmanfunctie instelt.
Profielschets en selectieprocedure
De werkgeverscommissie, een afvaardiging uit de raad, die verantwoordelijk was voor het opstellen van de profielschets en de selectieprocedure, is verheugd dat de gemeente Alkmaar straks over een eigen ombudsman beschikt. De commissie ziet in mevrouw Kist en mevrouw Wezel uitstekende kandidaten voor deze functies. Mevrouw Kist, die een brede juridische achtergrond heeft en ervaring als ombudsman, staat bekend om haar onafhankelijke en benaderbare werkwijze: “Ik ben er voor iedereen, maar van niemand,” aldus mevrouw Kist. Haar betrokken aanpak draagt bij aan de laagdrempelige toegang tot de ombudsmanfunctie die de gemeente Alkmaar nastreeft.Mevrouw Anneke Wezel wordt benoemd tot plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman. Mevrouw Wezel heeft diepgaande juridische expertise binnen de gemeentelijke context en ‘Wil de brug slaan tussen de inwoners en de gemeentelijke diensten’.
Dichter bij de inwoners van Alkmaar
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2024 besloten om een gemeentelijke ombudsman aan te stellen. Reden hiervoor is dat een gemeentelijke ombudsman dichter bij de inwoners van Alkmaar staat Een ombudsman neemt alleen klachten in behandeling die niet naar tevredenheid zijn opgelost door de klachtencoördinatoren. De ombudsman draagt bij aan de goede verhouding tussen de inwoners en de gemeente. De gemeente Alkmaar was aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Met de aanstelling van de eigen gemeentelijke ombudsman wordt dit opgezegd.