ALKMAAR - Wethouder Pieter Dijkman voert videogesprekken met ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? Vandaag een interview met Olaf Bak van Bak Reizen die hun bedrijfsactiviteiten hebben aangepast. Zij runnen een coronasnelteststraat en met de nieuwe sneltestbus kunnen zij naar bedrijven toe om de coronatest af te nemen.
Hoe gaat het met jullie?
“Vanaf maart zitten we, zoals meer ondernemers, in een neerwaarts spiraal. Dieptepunt was voor ons dat de helft van het personeel eruit moest. Dan is het zaak om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar je bedrijf draaiende te houden en door te gaan. In diezelfde week ontstond het idee voor een snelteststraat. Daarvoor moesten we mensen aannemen die bevoegd zijn om die tests af te nemen, zoals een arts met BIG registratie. Dat is natuurlijk heel dubbel. “
Kan je meer vertellen over de test?
“We gebruiken tests die zijn goedgekeurd door het RIVM, de ‘Abbott Rapid test’. Een test, die uitgevoerd wordt met neusslijm. Dat wordt gemixt met een eiwit en gedruppeld op een cassette. Daar gaat een vloeistof over. De uitkomst is te zien in streepjes, één streepje is negatief en twee streepjes is positief getest op corona. Het heeft een nauwkeurigheid van 99,6%. Voordeel is ook bij ons de test snel afgenomen kan worden. Als mensen ons bellen dan kunnen ze binnen een half uur terecht en een half uur na afname weten ze de uitslag.”
Kunnen jullie testen op locatie?
Sinds deze week hebben we ook een bus die is omgebouwd. Zo kunnen we op locatie, bijvoorbeeld bij grote bedrijven, het personeelsbestand testen. Pieter Dijkman: “Dat is ondernemerschap Olaf!” Olaf: “Wij moeten wel. We moesten het wagenpark vernieuwen vanwege de milieunorm ‘euro 6’. Normaal is de doorlooptijd van een bus 10 – 12 jaar maar door de milieunormering euro 6 is dit veranderd naar 6 jaar. Dus we hebben de laatste jaren goed moeten investeren in ons wagenpark. En nu de investeringen zijn gedaan, rijden we niet.”
Blijft vliegen langer slecht gaan dan busreizen, of schat je dat anders in?
“Ik weet dat niet, binnenlandse ritten doen we wel en we hebben ook een maatschappelijke functie met scholen of personeelsvervoer voor bedrijven. Vliegtuigen hebben dat minder, wel zakelijke reizen of plezierreizen. We hopen dat er nog wel ruimte in komt om de kortere afstanden wel te kunnen bedienen. En busreizen zijn milieuvriendelijker.”
Waren het alleen chauffeurs die jullie moesten ontslaan?
“Nee dat was bedrijfsbreed. We hadden wel contracten die afliepen en die we niet hebben verlengd. Maar van onze 25 vaste chauffeurs moesten we de helft van de chauffeurs ontslaan.” Pieter: ”Maar jullie behalen niet de helft van de omzet, dus dat zijn dan kosten waar eigenlijk geen omzet tegen overstaat.” Olaf: “Klopt. Daarom hebben we aan het begin van corona meteen de uitzendbureaus gebeld en onze bussen omgebouwd zodat personeel coronaproof vervoerd kon worden. De bussen zijn aangepast door de gangpadstoelen te verwijderen, plastic te plaatsen en elke zitplaats heeft een eigen verse luchtventilatie van buiten. De politie en Veiligheidsregio hebben de bussen ook goed bevonden voor persoonsvervoer. Zo konden we nog een tijd blijven rijden. Ook rijden we nog voor NS, als het spoor eruit ligt.”
Denk jij dat de reisbranche nog terugkomt op het oude niveau?
Olaf: “Schoolreisjes maar ook educatieve reizen van scholen dat komt wel weer. Ik denk dat er wel een schifting komt van bedrijven die het wel halen en bedrijven die het niet halen.” Pieter: “Horen jullie bij de bedrijven die het wel halen?” Olaf: “Ja daar gaan we wel vanuit!” Gelukkig draaien we met de teststraat lekker en bedienen we op die manier ook de Alkmaarse bedrijven snel zodat zij door kunnen draaien.”
Wat is jullie maximum capaciteit met de teststraat?
“We kunnen 160 a 170 tests op een dag doen. We overleggen elke dag de testuitslagen aan de GGD, dit verloopt ook via de zorgmail. We zijn ISO 9000 gecertificeerd en alles ligt vast in een protocol. Dit is ook allemaal overlegd met de GGD. Het moet goed voor elkaar zijn. Ons touringcar bestaat sinds 1933 en die goede naam die we hebben, willen we graag behouden!”