Vertel eens iets over Perfect Woman?
Marcel vertelt: “Het pand waar we in zitten was eerst van de Rabobank, dat hebben we helemaal omgebouwd van kantoorpand naar een retailbedrijf. Bij de verbouwing hebben we één grote glazen etalage gemaakt. Op de plek van de grote bankkluis zijn nu de paskamers gemaakt.” Ellen vult aan: “We zijn begonnen met dames en herenkleding en we verkochten woonaccessoires. Maar we zijn gestopt met herenkleding en ook de verkoop van lifestyle spullen liep terug. Dus we verkopen nu alleen nog dameskleding met leuke merken en we zorgen er voor dat we elke week nieuwe artikelen hebben in de etalage. Vaste klanten komen elke week even langs en zeggen vaak: Ik kom voor een pak melk en ga met een jurk de deur weer uit. We hebben hier natuurlijk meer aanloop dan op het industrieterrein.”
Hoe werkt dat met inkoop, dat moet toch lang van tevoren?
Ellen: “Wij kopen ook een half jaar van tevoren in. Toen corona kwam schrok ik wel. Ik moest alles nog binnenkrijgen en probeer het dan nog maar te verkopen in die onzekere tijd. We zijn ook gewoon open gebleven tijdens de coronacrisis zodat de verkoop door kon gaan. Omdat we met ZZP-ers werken, konden zij gebruik maken van de ToZo regeling. In die tijd hebben wij zelf de verkoop gedaan zes dagen per week.” Hebben jullie een webshop? In het begin van de crisis kwamen er eigenlijk geen klanten, toen hebben we meteen een webshop gebouwd. En tot op heden zijn er geen retouren. De online verkopen zijn niet denderend omdat de concurrentie groot is. Dat zou misschien beter gaan als er een grote marketingcampagne achter zit, maar daarbij komen dan ook weer extra advertentiekosten etc.
Heeft corona veel invloed gehad op de omzet?
Marcel: “In maart hadden we maar liefst 75% minder omzet door corona, in april was het 65% minder. Dat lopen we niet meer in. Nu gaat het weer beter. En eind juli begin augustus krijgen we het winterseizoen alweer binnen. Tijdens corona verlengden veel leveranciers de betaaltermijn van 30 naar 60 dagen, de Duitsers zelfs naar 90 dagen. En als er binnen 30 dagen betaald werd, kregen we 3% of 6% korting. Dat pak je dan mee. Maar als je geen spaargeld hebt, dan heb je wel een probleem.”
“De verhuurder heb ik aangeschreven om huurverlaging te vragen voor onze zaak en de kapper. Zo kregen wij een halvering van de huur. De kapper, die zelfs niet open mocht hoefde in die maanden helemaal geen huur te betalen. Inmiddels is dat natuurlijk weer teruggedraaid.”
Je verkocht toch ook mobiele pashokjes?
Marcel: “Ja klopt, maar tijdens de crisis lag dat stil omdat er geen beurzen waren, maar ook dat gaat hopelijk vanaf september weer lopen. Deze week heb ik net weer drie stuks verkocht aan Frankrijk. Gelukkig had ik als ondernemer in IT werk van een groothandel waarmee ik een samenwerkingsverband heb gesloten. Daarvoor heb ik toen ook www.heatsupplies.nl opgezet. Dat is een site in verwarmingsapparatuur en regelapparatuur. Dat loopt als een speer in Nederland en België.”
Zie je aandachtspunten of signalen van/voor de ondernemers in De Rijp?
De activiteiten van Ondernemersbelang Graft-De Rijp zijn eigenlijk allemaal doorgeschoven. En de leden hoeven dit jaar geen contributie te betalen omdat we gelukkig wat spaargeld hebben. De ondernemers hier bieden elkaar ook hulp, dat doen ze door hun diensten aan te bieden.
De toekomst, hoe zien jullie die?
Als er geen tweede golf komt hebben we er vertrouwen in. We zitten in de loop naar de supermarkt en we hebben de vaste klanten.