ALKMAAR - Wethouder Pieter Dijkman voert videogesprekken met ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? Deze keer met Richard Brandwijk, CEO van Egmond Plastic.
Egmond Plastic bestaat al ruim 50 jaar, kunt u iets vertellen over de ontwikkeling die het bedrijf in die jaren heeft doorgemaakt?
“De basis voor het huidige Egmond Plastic werd gelegd door Jan en Arie Egmond. Een van hun allereerste producten waren hangers voor trossen bananen. In de loop der jaren kwamen daar allerlei toepassingen van zogenoemde ‘thermoplasten’ bij: van gieken en masten voor surfplanken tot beslag voor grafkisten. Heel divers dus.1980 was een belangrijk jaar voor Jan en Arie: het bedrijf verhuisde het bedrijf naar de Beverkoog en zij kwamen in gesprek met Fokker over hun specialisatie: werken met moeilijke materialen, specifieke vormgeving en kleine aantallen. Vanaf dat moment startte Egmond Plastic met het leveren van de eerste producten geleverd voor de luchtvaartmarkt. Dat was tot april vorig jaar de markt waar we zo’n 60 à 70 procent van de omzet vandaan haalden. ”
Plastic, is dat een product van deze tijd?
Egmond Plastic is wereldwijd een begrip als het gaat om hightech spuitgieten en complexe matrijzen bouwen. Het bedrijf maakt onderdelen voor onder meer de luchtvaartindustrie, defensie, de medische industrie en overige industrieën die gebruik maken van hoogwaardige kunststofproducten.
Richard Brandwijk: “Kunststof heeft een geen goede naam, omdat het slecht zou zijn voor het milieu. Maar dat is zeker niet altijd terecht. De manier waarop Egmond Plastic toepast, biedt juist positieve milieu-effecten. Zo biedt het in de vliegtuigbouw grote voordelen, omdat het zo licht is. Daarmee is het een goed alternatief voor metalen. Dat heeft een gunstig effect op de CO2-uitstoot. Voor elke kg die je extra aan boord hebt, heb je 3 kg extra brandstof nodig. Dus hoe lichter een vliegtuig is, hoe beter.”
De luchtvaartmarkt heeft flink te lijden door de corona-crisis. Wat is het effect daarvan binnen uw bedrijf?
Het onmogelijke mogelijk maken, is een belangrijk uitgangspunt binnen deze innovatieve organisatie. Maar door Corona werden er zaken echt onmogelijk. Ook Egmond Plastic merkte dat, zo vertelt de positief ingestelde CEO: “Door het wegvallen van orders, is onze omzet flink lager dan voorgaande jaren. Zoals veel organisaties, zijn ook wij dankbaar gebruiker van de NOW-regeling. Een prima regeling, wat ons betreft. Het heeft ons tijd en ruimte gegeven om naar de kosten te kijken en ons te richten op andere toepassingsmogelijkheden, in andere branches. Waar we voorheen met name internationaal opereerden, zijn we nu actief in de regio. Ook daar liggen kansen. Sommige bedrijven willen graag samenwerken met bedrijven uit de buurt. De eerste twee opdrachten zijn binnen.
”Twee jaar geleden spraken wij over het vinden en binden van goed technisch personeel. Dat was toen heel moeilijk. Hoe is dat nu?“
De binding van goed personeel is bij Egmond Plastic nooit een probleem geweest. We beogen een ‘good place tot work’ te zijn en zien daarvan bevestiging doordat de meeste werknemers al vele jaren bij het bedrijf werken. Je wilt die mensen niet laten gaan, maar als er geen werk is, is het er niet. Los van de hoeveelheid werk, is het ook lastig gebleken de motivatie vast te houden. Dus een aantal mensen zijn vertrokken, waaronder ook een aantal mensen die met pensioen zijn gegaan. Aan de andere kant: wij zijn niet de enige die hiermee te maken hebben. Daardoor zijn er ook specialistische medewerkers van andere bedrijven ‘vrij gekomen’. Zo hebben we onlangs twee ervaren werknemers aangenomen, waaronder een gereedschapsmaker. Dus het vinden van goed personeel is in deze tijd wel gemakkelijker dan twee jaar geleden.
Daarnaast zijn we blij dat er weer stagiaires rondlopen. Begin april 2020, toen alles op slot moest, was er ook bij ons een schrikreactie. We hebben in eerste instantie alle stagiaires naar huis gestuurd. Je weet op zo’n moment niet wat wijsheid is. Snel daarna hebben we een coronamanager aangewezen, looppaden uitgezet en de regel ingevoerd om een mondkapje te dragen als de 1,5 meter niet gehandhaafd kon worden. Inmiddels zijn er gelukkig weer een aantal mensen aan de slag via leerwerktrajecten.”
Hoe ziet de toekomst voor Egmond Plastic eruit?
Ondanks de negatieve effecten van de pandemie, ziet Richard Brandwijk de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het afgelopen jaar is daar al op voorgesorteerd door vrijgekomen tijd, door het wegvallen van orders, te gebruiken om het bedrijf door te lichten. In samenwerking met een consultant zijn verbeteringsprocessen doorgevoerd, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering. Hij licht toe: “Het dal is voor ons wel bereikt, we gaan weer op weg naar de top. Dat doen we door ook voor onze eigen organisatie oplossingsgericht te blijven denken, zoals we ook gewend zijn voor onze opdrachtgevers. Zoals gezegd haalden we voorheen het grootste gedeelte van de omzet uit de luchtvaartbranche. De markt voor intercontinentale vluchten zie ik niet snel herstellen. Toch wordt er nog redelijk wat gebouwd voor binnenlandse vluchten, de wat kleinere vliegtuigen. Daar zijn ook onderdelen voor nodig. Recent zijn wij gekwalificeerd door Boeing, dus dat is een positief perspectief. Bovendien denk ik dat het aantal zakelijke vluchten, ook internationaal, weer zal gaan toenemen zodra het enigszins kan. Online vergaderen, zoals bijvoorbeeld nu via Teams, is een mooi middel om over een probleem te praten, maar je kunt er geen relatie mee onderhouden. Mensen willen elkaar toch ontmoeten en erop uit. Ik heb er ook niet voor gekozen om veertig uur per week op kantoor te zitten.”