Hoe zou u uw bedrijf omschrijven?
Nou de naam zegt het op eigenlijk al, een bestel- en bezorgservice voor brood en banket. In 1988 kon ik, komende uit Voorthuizen (Gelderland), een bakkerij overnemen hier in Schermerhorn. Die bakkerij heb ik vele jaren met plezier gerund. Maar toen ik zes, zeven jaar geleden voor grote investeringen kwam te staan, heb ik toch besloten de fysieke bakkerij te sluiten. Ik ben toen een digitale winkel met een eigen bezorgservice begonnen. En dat biedt kansen. Als je, zoals ik, veel langs de weg zit, zie je het zelf; heel veel mensen zitten thuis achter de computer. Dan is een bestelling dus makkelijk gedaan. Ik ben in de jaren dat ik nu draai met broodjesbezorgd.nl in omzet alleen maar gegroeid.
Werkt u samen met andere ondernemers? En hoe ervaart u deze?
Ik bak zelf geen brood en banket meer. Voor mijn leveringen betrek ik producten van warme bakker Kerssens uit Heiloo. Zij hebben een bakkerij op bedrijventerrein Boekelermeer. Over de kwaliteit van hun producten zijn mijn klanten zeer tevreden. Als het druk is spring ik daar ook nog wel eens bij in de banketbakkerij. Ik ben toch altijd vroeg op. Veel klanten, zoals Bed & Breakfast-bedrijven willen immers op tijd vers brood voor hun gasten. Maar ook later op de dag lever ik brood. Klanten kunnen tot uiterlijk 17.00 u. bestellingen doen. Naast Kerssens werk ik ook samen met toptaarten.nl onder meer voor felicitatietaarten met logo’s erop. Ben ik ook prima over te spreken.
U bezorgt in de regio? Hoe groot is uw werkgebied.
Ik bezorg in Schermerhorn, Stompetoren, Oterleek en de Beemster. Gerekend vanuit Schermerhorn ruwweg in een straal van 10 kilometer. Het lijkt weer op het ouderwetse ventwerk. Daar heb ik jarenlang ervaring in. Met veel concurrentie ook. We hadden hier vroeger in Schermerhorn, maar liefst zeven bakkers zitten.
Wie is uw grootste doelgroep? De particulier, de bedrijven?
Ik lever voornamelijk aan particulieren, maar ook aan winkels, bedrijven, zorgcentra en B&B’s dus. De vraag vanuit die laatste groep lag door Coronacrisis wel een tijd bijna stil. Gelukkig begint dat nu weer te komen.
Waar is de grootste vraag naar: brood of banket?
Ik doe voor zo’n 75% in brood en zo’n 25% in koek en banket.
Hoe kijkt u terug op afgelopen maanden? Wat heeft corona voor uw bedrijf betekent?
Een hoop mensen kwamen de deur niet meer uit, maar ik bleef gewoon rijden. Mensen hebben toch brood nodig! De online bestellingen groeiden 20%. Ik zet de producten nu in plastic verpakt af bij de deur. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zullen we maar zeggen. Dat thuiswerken pakt voor mij dus niet verkeerd uit!
Heeft de coronatijd uw manier van ondernemen verandert?
Nee, die is met wat kleine aanpassingen eigenlijk hetzelfde gebleven. Het was stil op straat, maar ik kreeg door die stilte juist meer werk. Dat viel door de week goed te handelen, maar op zaterdag is het echt aanpoten. Tijd is dan zogezegd mijn grootste vijand. Al gaf Corona wel wat spanning, ik heb me dus aardig kunnen redden.
Wat zou u willen verbeteren/veranderen?
Ik zou het niet weten. Het gaat goed. Het mooie vind ik het contact met allerlei verschillende mensen, mensen van alle rangen en standen. Ik heb me geen moment verveeld, al ben ik blij dat ik nu ook mijn andere klus, die van beheerder van sportkantine van Sporting S hier in Schermerhorn, weer zoetjesaan kan uitvoeren.
Hoe ziet u de toekomst?
Je kunt niet jaren vooruit kijken, maar als het gewoon stabiel blijft ben ik tevreden. Door de jaren heen verhuizen en overlijden er mensen. Toch komen er ook steeds weer nieuwe klanten bij. Ik zit al vanaf mijn zestiende in dit vak. Er komt je niets aanwaaien. Je moet er hard van werken, maar ik ben nu altijd lekker buiten en onder de mensen. En voor velen hier in de buurt een bekend gezicht.