ALKMAAR - Het bezoek door Nederlandse toeristen aan Alkmaar is in 2024 enorm gegroeid, dit wordt duidelijk in het jaarlijkse onderzoek ‘Toeristisch Bezoek aan Steden 2024’, dat wordt gedaan door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) onder Nederlandse inwoners van 18 jaar en ouder. Alkmaar heeft maar liefst 4.000.000 toeristische bezoeken ontvangen, wat een stijging van 39% betekent, vergeleken met 2023. Hiermee is Alkmaar de grootste stijger van de 37 deelnemende steden in Nederland.

Groei en aantrekkingskracht

De stijging van het aantal bezoeken, zet Alkmaar in de top tien van de Nederlandse steden. Alkmaar is gestegen van de 13e naar de 9e plaats qua aantal bezoeken voor ontspanning en/of plezier. Daarnaast heeft Alkmaar ook een zeer hoge bezoekersfrequentie van 4,0. Dit betekent dat bezoekers gemiddeld vier keer per jaar terugkomen. De gemiddelde bezoekersfrequentie voor de 37 deelnemende steden is 3,1.

Toeristische kracht van Alkmaar

De groei in het aantal bezoeken laat de kracht van Alkmaar als toeristische bestemming zien – een plek die voor iedereen wat te bieden heeft: een prachtige cultuurhistorische binnenstad met aantrekkelijke winkelstraten, diverse musea, een gevulde evenementenkalender, de beroemde kaasmarkt, wandel-, fiets- en vaarroutes en gelegen in een gevarieerde omgeving met pittoreske dorpen. Die combinatie zorgt voor de hoge cijfers.

Sterke citymarketingstrategie

Wethouder Robert te Beest, met citymarketing, toerisme en evenementenbeleid in zijn portefeuille, reageert trots: “De resultaten van het onderzoek zijn een bevestiging dat Alkmaar steeds aantrekkelijker wordt voor bezoekers uit eigen land en dat de inzet van citymarketing Alkmaar flink wat oplevert. Niet alleen Alkmaar profiteert hiervan, maar de hele regio. Daarom is regionale samenwerking op dit terrein ook zo belangrijk. Alkmaar kent een gerichte strategie citymarketing- en evenementenbeleid en ook op toeristisch recreatief gebied maken we stappen. Daar plukken we de vruchten van. Met het geactualiseerde beleid bouwen we de komende jaren verder aan een sterk toeristisch profiel van Alkmaar en haar regio.”

Toekomstige kansen

Deze prachtige cijfers zorgen niet alleen voor een moment van trots, maar ook voor een waardevolle kans voor Alkmaar en de regio. De resultaten laten het belang van professionele citymarketing zien en laten zien dat de marketingstrategie van de stad voor sterke resultaten zorgt. Ger Welbers en Melanie Goudsblom, de directie van de organisatie Hart van Noord-Holland & partners - die de citymarketing van Alkmaar verzorgt -, zijn blij met het succes: “Een paar jaar geleden hebben we, met de gemeente Alkmaar als opdrachtgever, samen met hen een duidelijke koers uitgezet, met scherpe keuzes en een heldere strategie. Ons team heeft hier keihard aan gewerkt – dit resultaat is dan ook iets waar we met recht trots op zijn. We blijven inzetten met onze campagnes om nieuwe bezoekers Alkmaar te laten ontdekken en herhaalbezoeken te stimuleren. De komende jaren versterken we de positie van Alkmaar nog verder met een herkenbaar en aantrekkelijk merk, een sterke positionering en een steeds diverser aanbod.”

Meer informatie

Het NBTC voert in opdracht van Nederlandse steden al vele jaren onderzoek uit naar het toeristisch en recreatief dagbezoek van Nederlandse inwoners van 18 jaar en ouder. Het volledige rapport over het Toeristisch Bezoek aan Steden in 2024 wordt mei 2025 verwacht en zal verder inzicht geven in o.a. de bezoekredenen, de verblijfsduur en bestedingen per bezoek