Kunst voor iedereen toegankelijk maken
Artiance heeft al jaren een sterke band met Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing en het was, volgens Marieke Krijgsman, medewerker PR & Communicatie, dan ook een logische stap om deel te nemen aan het AlkmaarPas-programma. “Wij vinden dat kunst en cultuurlessen voor iedereen mogelijk moeten zijn,” vertelt Marieke. Hoewel hun kortingsacties niet direct leiden tot veel meer aanmeldingen voor cursussen, vinden deelnemers het een leuke bijkomstigheid om gebruik te kunnen maken van een korting. "Ook zien we een groeiend aantal mensen dat gebruik maakt van de gesubsidieerde pas. Deze AlkmaarPas verlaagt de financiële drempel en kan net dat laatste zetje zijn dat nodig is om mensen te overtuigen een cursus te volgen. Het gebruik van deze pas is voor ons het belangrijkste. Dankzij deze gesubsidieerde pas - en de doorverwijzing naar het Jeugd Sport- en Cultuurfonds - kunnen we kunstlessen toegankelijk maken voor een breder publiek.”
Deze maatschappelijke betrokkenheid heeft niet alleen de zichtbaarheid van Artiance vergroot, maar ook de relatie met de lokale gemeenschap versterkt. “Ik geloof dat een culturele organisatie zoals de onze niet mag ontbreken in dit soort samenwerkingen. Het biedt een kans om kunst en cultuur bereikbaar te maken voor iedereen in Alkmaar,” aldus Marieke.
Nieuwe klanten door AlkmaarPas-acties
Patrick van den Berghe, eigenaar van Kaldi Alkmaar, zag in de AlkmaarPas een kans om mensen kennis te laten maken met Kaldi koffie. “We begonnen met een korting op aankopen, maar merkten al snel dat vooral onze bestaande klanten hier gebruik van maakten,” vertelt Patrick. Na het aanpassen van de actie naar een gratis drankje voor nieuwe bezoekers, zag hij meer nieuwe gezichten in zijn zaak. “Het was belangrijk om goed na te denken over het doel dat we wilden bereiken. Door onze focus te verleggen naar het aantrekken van nieuwe klanten, konden we de AlkmaarPas effectiever inzetten.”
De samenwerking met de AlkmaarPas heeft niet alleen bijgedragen aan de groei van het klantenbestand, maar ook aan de promotie van het bedrijf via de kanalen van Alkmaar Prachtstad. “Alkmaar Prachtstad en de AlkmaarPas hebben een groot bereik, en door samen te werken kunnen we ons aanbod bekendmaken aan een groter publiek. De kosten zijn minimaal, terwijl het effect merkbaar is.”
Een laagdrempelige kennismaking met cultuur
Filmhuis Alkmaar heeft met de AlkmaarPas een manier gevonden om cultuur toegankelijker te maken voor alle inwoners van Alkmaar. “Pashouders kunnen bij ons een keer per jaar gratis naar een film en krijgen de rest van het jaar korting op filmtickets,” vertelt Annette Knijnenberg, medewerker marketing & communicatie bij Filmhuis Alkmaar. De actie is zeer goed ontvangen en er wordt dan ook volop gebruik van gemaakt.
Wat goed werkt is de integratie van de AlkmaarPas in het kassasysteem van Filmhuis Alkmaar. “De soepele afhandeling aan de kassa is voor zowel gebruikers als medewerkers prettig. Waar de soepele afhandeling bijdraagt aan een positieve gebruikerservaring, zorgt de aandacht en promotie vanuit de AlkmaarPas voor de acties én de aangesloten ondernemer voor een duidelijke toename van het aantal bezoekers”, aldus Annette.
Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing is in opdracht van de Gemeente Alkmaar uitvoerder van het AlkmaarPas programma. Benieuwd naar de mogelijkheden van een samenwerking met de AlkmaarPas? Neem contact op met Lisanne@hartvannoordholland.nl.
Meer informatie over de AlkmaarPas vind je op www.alkmaarpas.nl.