ALKMAAR - In de Donald Duck van deze week zorgt een klopjacht op een gouden kaas voor een nieuw avontuur in een bijzondere Nederlandse stad. Donald Duck en zijn vrienden belanden in Alkmaar, waar ze kennismaken met zijn iconische plekken en rijke cultuur. De editie verschijnt op donderdag 24 april, maar werd op 18 april al feestelijk onthuld tijdens de opening van de Alkmaarse kaasmarkt.

De gouden kaas

Het verhaal 'Klopjacht op de Gouden Kaas' draait om Oom Dagoberts ontdekking van een gouden kaas in een 17e-eeuws schip dat is opgegraven in de Beemster. Het goud is destijds in de vorm van een kaas gegoten om piraten te misleiden. Oom Dagobert wil de bijzondere schat tussen echte kazen naar een veilige plek brengen, maar wanneer de Zware Jongens dit ter ore komt, gaat het mis. Het gevolg is een klopjacht op de gouden kaas dwars door Alkmaar, inclusief de beroemde kaasmarkt. Zal het goud uit handen blijven van de beruchte Duckstadse boeven?

Editie 17 van Donald Duck met het verhaal "Klopjacht op de Gouden Kaas" valt vanaf 24 april op de mat bij abonnees en is vanaf dan ook te lezen via de Donald Duck app. Niet-abonnees kunnen het nummer vanaf 24 april aanschaffen in de winkel of zonder verzendkosten bestellen via Kiosk.nl.

Avonturen buiten Duckstad

Ferdi Felderhof, hoofdredacteur van Donald Duck: "Met deze avontuurlijke Nederlandse regioverhalen willen we de herkenbaarheid voor onze lezers in heel Nederland nóg verder versterken. Educ(k)atie is altijd een belangrijke pijler voor het weekblad geweest. Strips bieden niet alleen vermaak, maar ook een leerzame inkijk in diverse culturele en historische gebeurtenissen. In deze regioverhalen ligt de nadruk dan ook op de rijke Nederlandse geschiedenis en folklore."

"We hebben de Ducks wereldwijd naar iconische plekken gestuurd, maar Nederland zit net zo vol met spannende verhalen en historische plekken die het ontdekken waard zijn. Dit is niet alleen leuk voor al onze lezers, maar vooral ook voor de mensen die hun eigen streek en zijn verhalen tot leven zien komen in de avonturen van Donald Duck en zijn familie."

Melanie Goudsblom, adjunct-directeur van Citymarketingorganisatie Hart van Noord-Holland & partners, reageerde blij verrast toen ze hoorde dat het nieuwe avontuur zich in Alkmaar zou afspelen. "Dat Alkmaar het decor vormt van een Donald Duck-avontuur is een enorme eer én kans. Het laat op een speelse manier zien hoe rijk onze stad is aan verhalen, erfgoed en historie. Naast het vergroten van de bewonerstrots, verbindt deze editie generaties, spreekt de verbeelding aan en zet Alkmaar op een vrolijke manier landelijk op de kaart."

Al ruim 72 jaar een vrolijk weekblad

Donald Duck maakte zijn debuut in 1952 in Nederland en is sindsdien uitgegroeid tot het grootste familiemerk van Nederland (met een bereik van zo'n 1 miljoen Nederlanders). De tijdloze avonturen van Donald en zijn familie worden inmiddels voor een groot deel in Nederland geschreven en getekend, waardoor het weekblad ook een Nederlands tintje heeft gekregen.

De drie eerdere regioverhalen, waarin de familie Duck op bezoek ging in de Achterhoek, de provincie Zeeland, en Valkenburg waren een groot succes. De drie edities waren in de wijde omtrek uitverkocht. Dit jaar volgen nog meer avonturen die zich in Nederland zullen afspelen. Zo zullen onder andere de jubilea van de steden Amsterdam en Enschede groots gevierd worden.