ALKMAAR - In de regio’s Alkmaar en West-Friesland hebben in totaal 347 leerlingen met 20 docenten gewerkt aan vraagstukken uit de praktijk van 38 werkgevers uitgewerkt en gepresenteerd op 7 en 15 januari. In totaal 15 juryleden kozen de uitblinkers: groepjes leerlingen die opvielen vanwege hun uitwerking, oplossing, samenwerking met het bedrijf.

Leerlingen gaan als het ware op de stoel zitten van de werkgever om mee te denken, advies te geven, duurzaamheid erbij te betrekken. Zij ontvingen filmpjes en een beschrijving van de casussen die de docent uit heeft gekozen, bezoeken de opdrachtgever en vertellen aan de bezoekers van het eindevent wat zij hebben bedacht en ervaren.

In Alkmaar waren leerlingen van het Huygens College met casussen van Dura Vermeer, 7xGezond, House of Gassan, Fysiotherapie en bekkencentrum (FBC), Inova en Edinova de “uitblinkers”. Leerlingen hadden bijvoorbeeld een 3D maquette van een vraagstuk i.v.m. een verkeerssituatie bedacht en gemaakt om te gebruiken bij een aanbesteding, activiteiten bedacht voor mensen die het inburgeringstraject volgen, posters gemaakt om vakmanschap onder de aandacht te brengen. Het PCC Lyceum deed mee met leerlingen Havo 5 die een Profielwerkstuk maken. Hun onderzoek werd ondersteund door 7xGezond en House of Gassan en ook als uitblinkers gezien. Het Tallend College (Entrée opleiding) had zelfs een eigen rap gemaakt met als onderwerp het welzijn van jongeren (Verandering in Praktijk).

In West-Friesland waren maar liefst 8 juryleden nodig. Leerlingen van Tabor D’Ampte stonden op het podium met vraagstukken van Sup Spirit en Derma Forte. SG De Dijk met BHV-4-YOU , Dura Vermeer, Balletstudio Uniek. Het Martinuscollege met het ProeVkantoor, Green Simplicity, Stichting Marketing Enkhuizen. Zo hoopt dit project bij te dragen aan het zichtbaar maken van werk in deze regio’s en docenten met werkgevers in contact te brengen. Dit idee van Sylvia Bakker wordt komend jaar overgedragen aan een andere organisatie maar zal zeker de komende jaren plaats weten te vinden in deze regio’s.