ENSCHEDE/MAASTRICHT – Op 24 en 25 januari vond de eindronde van de European Union Science Olympiad (EUSO) plaats aan de Universiteit Maastricht. Hidde van Dijk, Martin van den Hogen en Robin van Lieverloo van het Gymnasium Bernrode in Heeswijk, hebben deze nationale eindronde gewonnen. Brechtje van Dijk, Zarah van Dorth en Marit Hamer van het Murmellius Gymnasium in Alkmaar werden tweede. Tien teams, waarin 15 meisjes en 15 jongens, deden mee aan de nationale eindronde. De twee winnende teams vertegenwoordigen Nederland op de 18e internationale EUSO die van 10 t/m 16 mei gehouden wordt in Tsjechië en waaraan vrijwel alle EU-landen deelnemen.
Jaarlijkse olympiade
De EUSO vindt jaarlijks plaats en is bedoeld om leerlingen te enthousiasmeren voor science & technologie en om hen uit te dagen en de kans te geven te excelleren. Deelnemers zijn bij de start van de wedstrijd 16 jaar of jonger. Ze voeren in teams van drie personen interessant wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van biologie, natuurkunde en scheikunde. Naast kennis en praktische vaardigheden zijn plannen, samenwerken en verdelen van taken belangrijke aspecten bij deze teamwedstrijd.
Prijsuitreiking
De prijzen werden uitgereikt door Albert Scherpbier, decaan van de Faculteit Health, Medicine and Applied Sciences en Emiel de Kleijn, olympiadencoördinator bij SLO. Scherpbier gaf aan dat de UM graag het gastheerschap van deze eindronde op zich genomen heeft, omdat het multidisciplinaire karakter van de EUSO zo goed aansluit bij de bachelorprogramma’s die de universiteit aanbiedt voor studenten met een brede academische belangstelling die zich niet meteen tot één vakgebied willen beperken. De Kleijn benadrukte dat alle tien de teams een goed resultaat neergezet hebben en dat het echt een close finish was. Hij feliciteerde dan ook alle deelnemers en sprak de hoop uit dat ze na het behalen van hun middelbareschooldiploma gaan kiezen voor een vervolgstudie en carrière in bèta en techniek.
Onderzoeksopdrachten
De opdrachten sloten goed aan op het voor de UM kenmerkend probleemgestuurd onderwijs, waarbij de studenten aan de slag gaan met nieuwe leerstof aan de hand van concrete situaties.
Zo werd ‘handenwassen’ ter voorkoming van de eventuele verspreiding van ziekten bestudeerd. De opdracht was gericht op de microbiële veiligheid. Bacteriesoorten werden bepaald aan de hand van een aantal biochemische proefjes en een determinatieschema.
Ondanks dat de Fransen veel ongezond verzadigd vet eten hebben ze weinig last van dichtgeslibde aderen. Dit verschijnsel staat bekend als de ‘Franse paradox’. De Fransen drinken relatief veel rode wijn. Daarin zitten o.a. polyfenolen waaraan een heilzame werking wordt toegeschreven. De leerlingen onderzochten het effect van polyfenolen als antioxidant en bepaalden de hoeveelheid antioxidanten in wijn, thee en bronwater. Antioxidanten beschermen namelijk het menselijk lichaam tegen oxidatieve schade. Ook werd onderzoek gedaan naar de kracht van de armspieren. Zoals de kracht van de biceps en de triceps bij het tillen van gewichten met een gebogen elleboog en hoe deze spieren het snel strekken van de elleboog sturen.
De regionale voorrondes werden dit schooljaar gehouden aan de HAN University of Applied Sciences in Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Leiden, Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen Universiteit. Er deden circa 150 havo- en vwo-teams mee. De beste tien teams kregen een plek in de nationale eindronde aan de Universiteit Maastricht.