“Vandaag zijn de vloeistofpijpen binnen gekomen. Deze pijpen voeren het koudemiddelmiddel, het middel om de baan te koelen, vanaf de machinekamer naar de baan. Vanuit de header, zeg maar een soort van verdeelpunt, gaat de vloeistof dunnere baanpijpen in die in het beton onder de ijsbaan liggen.” De headers worden op vier plekken in de baan geplaatst in putten. Matthé Laan: “Een ,bijzonder detail; De headerputten worden gebouwd met wat ze noemen ‘een verloren bekisting’. Na het storten blijft een groot deel van de houten kist zitten.” Zodra de putten gereed zijn, kunnen de nieuwe headers geplaatst worden.
Orbitaal lassen
Naast de vloeistofpijpen zijn ook de eerste 18 meter lange RVS baanpijpen aangekomen. Deze worden gelast in speciale lascontainers die midden op het gras staan. “De pijpen worden in deze containers orbitaal gelast. De verbinding wordt door middel van een geautomatiseerd TIG-lasproces gemaakt. Dit wordt gebruikt voor lasverbindingen die zeer nauwkeurig zijn en toch snel moeten worden gemaakt.” En dat is nodig; Er worden tijdens de bouw bijna 4000 lassen gemaakt om de 56 kilometer baanpijpen en 1 kilometer vloeistofpijpen aan elkaar te lassen!
Damwanden
Extra werk dat tijdens de renovatie van de ijsbaan wordt uitgevoerd bestaat uit de vervanging van de damwanden aan de binnen- en buitenzijde van de 400- meterbaan. “Vorig jaar hebben we een aantal steeproeven gedaan waarbij we steeds goed hout zagen. Nu blijkt echter dat de oude damwanden, die voorkomen dat grond onder de baan in de kruipruimte terecht komt op meerdere plaatsen slechter zijn dan verwacht. Om er voor te zorgen dat deze ook weer 25 jaar mee gaan nemen we de vervanging van de damwanden mee in het project,” vertelt Matthé Laan.
“Het is mooi om te zien dat we na alle sloopwerkzaamheden nu weer opbouwende heen gaan. En dat moet ook wel, op 12 oktober wordt de ijsbaan weer geopend voor het nieuwe seizoen.”