Aan het eind van de vorige eeuw ontstond in Frankrijk een nieuwe stroming in de muziek, parallel aan de schilderkunst: het impressionisme. Maurice Duruflé (1902 – 1986) combineerde in zijn composities de “Franse” klank met veel oudere elementen, zoals het gregoriaans.
Het Requiem van Duruflé was een onmiddellijk succes en het is niet verwonderlijk in te zien waarom: in een steeds lawaaieriger en luidruchtiger wereld vormt het een meedogend en diepgevoelde compositie die tijdloze en grote spirituele waarden te bieden heeft. Hoewel er uitgebreid gregoriaanse melodieën als basis van de melodielijnen worden gebruikt, zijn het de harmonische wendingen die het werk een onmiskenbaar persoonlijk en modernistisch cachet geven. Duruflé zelf stelde met nadruk dat zijn gebruik van gregoriaans niet was bedoeld als een vorm van muzikaal escapisme in een eerder sereen en ver verleden. “Dit Requiem”, schreef hij, “is niet een etherisch werk dat zich loszingt van de wereldse zorg”. Eerder mikte de componist op een nadenken over de onveranderde waarheden “over de vrees van de mens die wordt geconfronteerd met de dood” en om tenslotte de troostende “vlucht van de ziel naar het paradijs” aan te tonen..
Het Luna Kamerkoor voert het Requiem, waarvan er drie versies bestaan, met orgel en 2 solisten uit. Op het programma staan ook de Quartre motets sur des thèmes grégoriens en het wonderbaarlijk verstillende Salve Regina van Arvo Pärt.
Zondag 30 september 15:00 uur St. Laurentiuskerk, Alkmaar
Entree: € 15,- | Voorverkoop € 12,50 via lunakamerkoor.nl/kaarten-bestellen | Kinderen tot 12 gratis