In Mama Marlene is het publiek getuige van een ontmoeting tussen twee actrices die auditie doen voor de rol van hun leven: Marlène Dietrich. Ubervrouw, femme fatale, oermoeder, wereldverbeteraar én feministisch boegbeeld. Was ze alleskunner of gewoon erg goed in het creëren van haar eigen mythe? En wat denkt haar dochter Maria Riva ervan?
In de kleedkamer van de actrices kapen zij het begrip locker room talk. Ze buigen zich over moeder- en dochterschap en de vraag hoe je de keuzes die je maakt met elkaar verenigt. Welke mythes zijn nog de moeite waard om in stand te houden?
Eva Marie de Waal en Sophie van Winden vormen samen het duo Waal en Wind. Na Holy F (2016) is Mama Marlene hun tweede voorstelling in een drieluik over de positie van de vrouw.
Credits
tekst, concept en spel Eva Marie de Waal en Sophie van Winden regie Mirjam Koen scenografie Miek Uittenhout Mama Marlene is een productie van Waal en Wind & Rudolphi Producties
Sophie van Winden heeft na haar opleiding aan de Toneelacademie Maastricht onder meer gespeeld bij het Noord Nederlands Toneel, het Nationale Theater en Oostpool. Hier vertolkte zij onder andere de rollen van Julia (Romeo & Julia, NT) en Tirza (naar het boek van Arnon Grunberg, NT). Ze ontving de Guido de Moor-prijs voor haar prestatie als beste jonge talent bij het Nationale Toneel. Haar eerste filmrol speelde zij in Leef!, waarvoor zij het Gouden Kalf voor beste vrouwelijke bijrol kreeg. Sophie maakte deel uit van De Ploeg, speelde bij Orkater en is verder te zien geweest in de films Kenau en Prooi en de televisieseries Overspel, Heer&Meester, Dokter Deen en Ik weet wie je bent. In 2016 hebben Sophie en Eva Marie onder naam Waal en Wind hun eerste voorstelling Holy F bij Rudolphi Producties gemaakt.
Eva Marie de Waal studeerde naast moderne dans en geschiedenis aan de Theaterschool in Amsterdam. Zij is werkzaam als actrice, schrijver en theatermaker. Eva Marie maakte bij theatergezelschap Mugmetdegoudentand de voorstellingen Superkapitalisten en Sociaal Kapitaal. Met haar eigen stichting Theatergroep Pervorm maakte zij verschillende Paradevoorstellingen waarvan Happynasty in 2014 tevens haar regiedebuut was. Verder was zij onder andere te zien in de voorstellingen Wat Het Lichaam Niet Vergeet van Toneelgroep Oostpool, Het Verjaardagsfeest van Het Nationale Toneel, Als vrouwen vrienden zijn van Theater Bellevue en afgelopen seizoen in Verleiders Female van Bos Theaterproducties.